ROMI (Return on Marketing Investment) je finanční ukazatel, jehož cílem je měřit vliv investic do marketingu na dosahované tržby.
Cílem je poznat efektivitu jednotlivých marketingových aktivit a zaměřit úsilí na ty, které přinášejí nejvyšší návratnost.
V praxi se požívají dva přístupy. Jeden je zaměřen na určení konkrétních tržeb, které marketingové aktivity přinesly v krátkodobém horizontu, druhý zohledňuje dlouhodobý přínos pro zvýšení tržního podílu, hodnoty značky, hodnoty zákaznického portfolia (CLV), apod.
Návratnost marketingu v krátkodobém horizontu
Návratnost je zde měřena z tržeb, které byly dosaženy jako přímý výsledek aktivit marketingu.
Jako příklad lze uvést různé slevové kupóny, promo kódy, on-line inzerci, které umožňují přiřadit tržby ke konkrétní marketingové akci.
Vyhodnocení ROMI je pak následující:
Marketingové náklady = 10 tis. kč
Dosažené tržby = 80 tis. Kč
Míra zisku = 15%
ROMI = Dosažené tržby / Marketingové náklady * Míra zisku
ROMI = 80 / 10 * 15 = 120%
Pokud jedna akce má návratnost 120% a jiná 260%, je logickým závěrem zaměřit se na tu více efektivní.
Pokud je návratnost menší než 100%, je nutno zvážit, zda dlouhodobé přínosy ospravedlňují vykonávání takovéto formy marketingu.
Výhodou této formy měření ROMI je, že umožňuje vyčíslit přínosy marketingu a zdůvodnit související náklady. Marketing je vnímán pozitivně a má snažší přístup k finančním zdrojům.
Měření úspěšnosti marketingu v dlouhodobém horizontu
Ne vždy je možné identifikovat konkrétní návratnost marketingové komunikace formou zvýšení tržeb. Přesto je zřejmé, že tyto aktivity přispívají k povědomí zákazníků o Vaší nabídce, ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí, zvyšují jejich loajalitu k Vaší společnosti.
Proto se ROMI v těchto případech měří v návaznosti na zvyšování tržního podílu, hodnoty značky nebo hodnoty zákaznického portfolia
Metodická doporučení: Jak efektivně komunikovat se zákazníky? , Jak komunikují úspěšné společnost?